tisdag 22 september 2009

Upp och ner och ...


Livet är som en berg- och dalbana.
Ibland upp och ibland ner. Ibland kittlar det i magen av härlig spänning och ibland vill man bara blunda ...
Mina favoritberg- och dalbanor in real life:
På PortAventura – Spaniens största nöjespark endast en timme från Barcelona – finns "Dragon Khan". Det är en gigantisk berg- och dalbana med 8 loopar och en hastighet på 110 km/h. Galet kul!
"Balder" på Liseberg är utsedd till världens bästa träbana 2003.
Den susar skönt i magen och när den är över vill man åka igen, och igen ... och igen!
När jag fick förmånen att följa Sandras klass på klassresa till Göteborg kunde jag och Sebbes mamma, Helen, aldrig sluta åka Balder.
"Big Thunder Mountain" på Eurodisney, Paris, är lite ryckig, detaljrik och bara så kul!
Men jag klarar inte av åkattraktioner som snurrar runt, runt och inte heller berg- och dalbanor som går baklänges. Jag är glad att jag blev väskvaktare när det var dags för "Indiana Jones And The Temple Of Peril Backwards" på Eurodisney i Paris. Åkturen går baklänges. Man ser inte vad som kommer ens om man vrider på huvudet.
Alla som hade åkt var helt gröna i ansiktet.


Dragon Khan.
Balder.
Big Thunder Mountain.

2 kommentarer:

  1. parisbanan var verkligen inte fett nice asså... fast "musse-pizzorna" var KING! :D

    SvaraRadera
  2. Många loopar ska det vara! Och såklart framlänges!

    SvaraRadera