söndag 7 mars 2010

Vasaloppsmys

Ingen pastaladdning, men jag har länge planerat hur min vasaloppsmorgon ska se ut. Och det blev som jag hade tänkt. Efter kl sju började jag värma upp tv:n i sovrummet, sedan bäddade jag till sängen med många sköna kuddar och körde i gång datorn. När jag senare hade gjort frukosten klar var jag redo att följa Une, Åke, Marcus, Anders och alla andra 16 000 vasaloppsåkare.
Starten gav mig sköna rysningar! Sven "Plex" Pettersson, 84 år, trissade upp stämningen med hans härliga vasaloppsröst när han hälsade välkommen.
I tv:n ser det ut som den första branta uppförsbacken just efter starten kommer väldigt snabbt, men jag tyckte att jag fick åka en bra bit innan backen dök upp. Men den backen är sista vilan – sedan är det bara att försöka njuta resten av loppet av åkningen och allt runt omkring. Efter spåret är det bl a musikunderhållning, många fina skotrar att titta på och många barn som bjuder på chokladbitar, små smörgåsar och bananbitar m m. Sedan kan man också studera alla olika skidstilar om man vill. Det var mest spännande när det kom en nedförsbacke, då kunde det gå riktigt illa om någon blev orolig och stack ut skidan för att försöka bromsa ... Tre gånger hamnade jag i seriekrockar i just nedförsbackar.
Och – Une, Åke och Marcus fick finfina resultat! Anders har inte kommit i mål än, men han kanske har turen att få uppleva en målgång i marschallernas sken!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar