torsdag 25 februari 2010

Kexchokladpaj

Har länge drömt om att få redigera en matbok. Men bara redigera. Inte fota, för det går inte. Mina matbilder ser alltid så äckliga ut. Jag skulle vilja kunna fota precis som Roine. I helgbilagan i lördags visade Roines fina bilder den goda smaken och den goda lukten på maten!

Här kommer ett recept på KEXCHOKLADPAJ (se min "fina" matbild!):
6 st kexchoklad (mörk)
12 msk smält margarin
150 g mörk blockchoklad
4 msk vispgrädde
3 äggulor
1 tsk vaniljsocker

1. Krossa kexchokladen i matberedare och blanda ner det smälta margarinet och rör om. Häll smeten i smord pajform. Grädda i 175 grader i 6 minuter. Låt svalna.
2. Smält blockchokladen och blanda ner grädden (ej vispad). Rör ner vaniljsockret och äggulorna. Låt svalna en stund. Bred över pajskalet. Låt stå kallt i kylen i 4 timmar.
3. Servera med grädde eller glass.


3 kommentarer:

  1. Tack! Precis vad jag behövde nu när jag försöker motstå alla frestelser. Tur att det är 12 matskedar smält smör ändå, där skiter det sig. Jag klarar inte statiska rörelser . . . :)

    SvaraRadera
  2. Mmmm, med såna där recept behövs ingen bild! Man blir sugen bara man hör ordet "kexchokladpaj". Måste testas!

    SvaraRadera
  3. M: 12 matskedar blir ca 2 dl. Dumt att motstå frestelser ...
    A: Pajen är plättlätt! :)

    SvaraRadera