tisdag 6 april 2010

Fem sorters kakor

Jag har fejkbakat alldeles för länge, så nu var det dags med kakor med smak!
I går bakade jag smarrig långpannebulle. (Jag tror att jag har fått receptet av Carola för många år sedan.) Det blev såklart även en sats negerbollar med havregryn utan spår av vete!
I kväll bakade jag och Selina kärleksmums, hallongrottor och myrstackar "light". Mums!

Smarrig långpannebulle
50 g jäst
0,5 l mjölk
150 g margarin
1 tsk salt
0,5 dl socker
11 dl mjöl
Blanda degen och bred ut den i en långpanna. Låt jäsa i 30 minuter.

Fyllning:
100 g philadelfiaost
100 g margarin
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
Smält margarinet och rör ner de övriga ingredienserna.
Bred fyllningen över den färdigjästa långpannebullen.
Pensla med ägg och strö över pärlsocker.
Grädda i 225–250 grader i 10–15 minuter. Lägg över en plåt efter cirka 10 minuter, annars kan fyllningen bli bränd. (Jag gjorde inte det.)
Skär bullen i rutor.

Negerbollar.


Hallongrottor.


Myrstackar.

2 kommentarer:

  1. Skulle inte ni ta och fortsätta i Bertils anda och starta ett hemmakafé? Sluta vara på Norran och äta köpestårta stup i ett, var hemma och njut i stället!Och låt andra njuta. :)

    SvaraRadera
  2. Ja, visst vore det kul! Jag blev sugen på ett hundkafé i staan, men - jag är ju allergisk ... Och i Ragvaldsträsk finns många blivade fina kaféställen, men - det är ju så långt söderut. Kanske i Lappis i sommar? ... Och då ska vi ha snygga Bertil-mackor! Välkommen!

    SvaraRadera